Retrospectiva anului

Retrospectiva anului PNRAS 2023-2024

         Intervențiile SG PNRAS vizează în special elevii de gimnaziu (clasele V-VIII), deoarece riscul de abandon școlar este mai mare în învățământul gimnazial, în special în clasa a V-a, anul de tranziție de la ciclul primar la cel gimnazial.

Grupul țintă principal în cadrul SG PNRAS este alcătuit din elevii din clase de nivel gimnazial în risc de abandon școlar.

Elevii în risc de abandon școlar sunt:

  1. elevii cu prezență scăzută la școală = elevul are peste 20 de absențe nemotivate /lună;
  2. elevii cu rezultate scăzute la învățătură (elevii au medii sub 7 la limba română/matematică sau medii generale mai mici de 6,5 sau elevul a rămas corigent cel puțin la o materie);
  3. elevii care au repetat cel puțin un an școlar;
  4. elevii care au un istoric școlar de sancțiuni (de ex,. elevul a fost exmatriculat, transferat din motive disciplinare, are note scăzute la purtare și așa mai departe) sau au fost înregistrate plângeri făcute de alți elevi/profesori.       

 

 Intervențiile SG PNRAS au drept scop îmbunătățirea proceselor de predare – învățare – evaluare prin :

  1. creșterea procentului de cadre didactice din unitatea de învățământ care folosesc mijloace de predare – evaluare digitale;
  2. creșterea procentului de cadre didactice care folosesc strategii pedagogice moderne la nivelul clasei (instruire personalizată, abordări pedagogice structurate, centrate pe elev etc.) sau de prioritizare a elevilor (programe remediale în grupe mici, sau învățare autodirijată susținută de tehnologie).
  • Creșterea accesului elevilor aparținând unor categorii vulnerabile la o educație de calitate;
  • Îmbunătățirea interacțiunii între toți actorii cheie ai ecosistemului școlar (elevi, cadre didactice, părinți, directori, inspectori, reprezentanți ai comunității etc.);
  • Îmbunătățirea climatului la nivelul școlii și la nivelul clasei;
  • Creșterea timpului de instruire alocat elevilor în risc de abandon.

 

               Ce a însemnat pentru Școala Gimnazială Șura Mică Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar după doi ani de implementare ?

 

În al doilea an de implementare a programului PNRAS, elevii de gimnaziu ai școlii noastre au beneficiat :

  • de condiții și spații de învățare mult îmbunătățite ;
  • de activități extracurriculare gratuite și diverse ;
  • de ore remediale la materiile de examen, dar și la alte materii.

Activitățile s-au desfășurat atât în școală, cât și în afara acesteia și au fost organizate în așa fel încât :

  • să asigure participarea tuturor elevilor ;
  • să fie plăcute și diverse ;
  • să ofere alternative de dezvoltare a unui climat pozitiv, de învățare activă și incluzivă și de dezvoltare a abilităților socio-emoționale.

 

Astfel, în  categoria activităților de prevenire, au intrat activități în cadrul cluburilor din școală :

– clubul de dans : participare la serbări și la concursul de dansuri populare din Tălmaciu( locul III)

– clubul de activități în aer liber : drumeție pe Via Transilvanica și drumeție la căsuța MGS.

– clubul de grădinărit în minisera școlii : cultivare flori și legume.

– clubul de lectură în makerspace : participare la programul Vreau o bibliotecă în școala mea           (Fundația Rădăcini).

– clubul de confecționat obiecte din diverse materiale în makerspace și gătit : preparare pizza, confecționare brățări, lănțișoare.

– echipa de fotbal și echipa de handbal ale gimnaziului : participare la concursul de fotbal între școlile din zonă.

– participarea la activități de echitație și sport în aer liber, indoor și outdoor climbing.

– excursii la Brașov și Râu Sadului ;

-activități în spațiul outdoor în foișorul din curtea școlii.

 

În categoria activităților de intervenție, elevii au beneficiat de ore remediale și ore de consiliere cu un psiholog :

  • Citesc- am încredere- limba română;
  • Matematică digitală;
  • Act your English-limba engleză;
  • Sănătate prin handbal- educație fizică;
  • Grădina de legume- biologie;
  • Pe urmele istoriei- istorie;
  • Științe aplicate- chimie/fizică;
  • Să fim empatici- consiliere și orientare ;
  • Informatica pentru toți- TIC.

Profesorii care predau la gimnaziu au beneficiat de cursuri de formare :

– Strategii de dezvoltare a inteligenței emoționale în mediul educațional ;

– Strategii educaționale pentru copiii cu dificultăți de învățare ;

–  Managementul proiectelor educaționale.

                   Achizițiile au susținut desfășurarea activităților prevăzute în graficul de activități :

  • Echipamente de drumeții ;
  • Echipamente sportive ( de fotbal și de handbal) ;
  • Costume populare românești și țigănești ;
  • Materiale didactice ( rechizite, ghiozdane, jocuri educative);
  • Materiale pentru miniseră ( semințe flori, legume, unelte grădinărit) ;
  • Materiale makerspace ( rafturi și cărți, instrumente musicale, cuptor electric, plită electrică, vase și articole pentru gătit, acuarele, rame de pânză, pensule, materiale pentru confecționat obiecte de artă) ;
  • Echipamente pentru dotarea smart a unui cabinet multimedia ( laptopuri, stație de încărcare laptopuri, ochelari virtuali, diplayuri interactive ) ;
  • Materiale necesare finisării foișorului din curtea școlii ( scândură pentru băncuțe, covor cauciucat, vopsea, lac, scocuri).

 

PNRAS reprezintă o oportunitate pentru unitatea noastră de învățământ. Este foarte important să asigurăm un mediu prietenos și de calitate elevilor din unitatea noastră. De asemenea, acordăm o importanță deosebită relației cu părinții, comunitatea locală, pentru a ne asigura că, lucrând împreună, îi facem pe elevi să înțeleagă rolul educației în formarea lor personală și profesională.